Followers !

Khamis, 25 April 2013

Tingkatan 6 @ PraUniversiti @ Form 6





Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera , 

Entry ni kimi buat khas kepada adik-adik yang masih dilema tentang f6 , ramai yang dapat tawaran masuk f6, tapi dilema sebab mendengar kata-kata dan pendapat yang negatif tentang f6 itu sendiri .

Jadi kimi nak terangkan tentang lebih lanjut f6 atau sekarang dipanggil prauniversiti.

SILA BACA HINGGA HABIS SEBELUM BERTANYAKAN SOALAN DI RUANGAN KOMEN, SOALAN YANG SAMA DIUTARAKAN TIDAK AKAN DILAYAN.HARAP MAKLUM
STPM BAHARU .

F6 sekarang sudah sistem baharu , sistem baharu ini dipanggil sistem penggal ataupun di U dipanggil semester , jadi sistem ini sama macam di U , belajar dan exam , ada 3 penggal , penggal 1 , 2, 3 , penggal 1 exam di bulan 11 tahun pertama , penggal 2 exam pada bulan 5 tahun ke-2 , penggal 3 exam pada bulan 11 tahun ke -2 . jadi ada 3 exam yang penting

SUBJEK

dalam stpm ada banyak subjek , dan 2 jurusan , sains dan sastera , kalau sastera contoh subjek pengajian am, pengajian perniagaan , geografi , sejarah , bahasa melayu , kesusteraan , sains sukan , seni visual dan sebagainya .

Subjek boleh pilih yang mana minat , cuma tengok pula atas pakej yang sekolah tersebut tawarkan.

Contoh :

Kelas A : Pengajian Am , Sejarah , Bahasa Melayu dan Pengajian Perniagaan 
Kelas B : Pengajian Am , Sains Sukan , Geografi dan Pengajian Perniagaan

Jadi , konon2 awak nak sains sukan dengan bahasa Melayu , jika dilihat dari pakej tersebut , awak kena korbankan satu , macam tu :)

Ok, itu sekadar serba sedikit tentang f6 , sekarang kimi nak jawab pertanyaan yang biasa pelajar dilema.

1) Mana lebih ok , MATRIK atau FORM6 atau diploma ?

Ok , lepas SPM , ada pelbagai cabang untuk sambung belajar.

Saya nak terang yang lain saya kurang pengetahuan , jadi saya terang pasal f6 , kalau f6 awak belajar hanya 1 setengah tahun , ada 3 exam , kalau f6 , sijil laku dalam dan luar negara , dan setaraf a-level , f6 juga melahirkan pelajar yang berkualiti berbanding matrik atau diploma , bila awak masuk U nanti , orang lain atau lecturer akan pandang awak tinggi sebab awak f6 . 

2) Orang cakap F6 susah , takut nak masuk ?

Ok , kimi memang akui f6 memang susah , sebab f6 peperiksaan ke-3 tersusah di dunia dan no.1 tersusah di asia , berbanggalah awak apabila ambil f6 , dan apabila awak nak sambung degree , kelebihan diberi kepada awak berbanding pelajar lain , bagus lagi kalau pointer awak tinggi , sijil awak akan setaraf dengan a-level dan laku seluruh dunia. kalau kita dengar cakap orang kita tak kemana. 

3) Saya tak minat sejarah , boleh ker tak nak ambil untuk STPM ?

Boleh , subjek wajib di STPM hanya Pengajian Am dan MUET , yang lain boleh pilih .

4) MUET itu apa ?

MUET adalah Malaysia University English Test , muet cuma subjek yang belajar BI , cuma terbahagi kepada 4 , listening , speaking , reading , dan writing , awak akan belajar keempat-empat ini semasa di dalam kelas (sesetangah sekolah tidak menyediakan muet, jadi kena belajar sendiri), setiap test mempunyai markah dan apabila dicampur akan dapat band-band tertentu , band paling rendah adalah band 1 dan paling tinggi band 6 , seelok-eloknya dapat band 3 , tapi cukup syarat untuk masuk degree band 1 , untuk sesiapa nak sambung law , syarat minimum band 4 .

5) Subjek Pengajian Am tu macam mana ?

pengajian am is interesting subjek , awak akan belajar pasal malaysia , semua pasal malaysia , pasal pilihan raya , macam mana pilihan raya dijalankan , macam mana nak bertanding , macam mana parlimen terbentuk , apa tugas yang di pertuan agong , apa yang terkandung dalam dasar2 negara , tugas pdrm , sogoshosha malaysia , mahkamah , tugas2 mahkamah , jenis2 mahkamah , bagaimana pesalah dihadapkan ke mahkamah , dan macam2 lagi , senang kata lepas belajar boleh jadi peguam , hehe

6) Mana lebih elok , form 6 atau matrik ?


Kalau awak tanya saya , saya lebih katakan f6 lebih ok , sebab awak cuma belajar cuma 1 tahun setengah , awak belajar tak perlu pinjam ptptn , jadi awak tak perlu berhutang , dan f6 menjimatkan wang , tak perlu bayar yuran , duit cuma belanja awak sekolah dan beli buku rujukan , kalau matrik memang setahun , tapi awak kena study smart , kalau salah pilih kawan , habis lah awak  , kalau awak masuk f6 , awak cuma pinjam untuk degree sahaja .f6 ada cikgu , apa2 yang awak tak faham , terus tanya cikgu , if dekat U , awak kena cari sendiri .


7) Ada biasiswa tak ?


Untuk f6 ada biasiswa , ada 2 , yayasan negeri dan biasiswa kecil persekutuan , untuk yayasan negeri diperuntukkan RM 600 untuk setahun dan Biasiswa kecil persekutuan RM 1200 untuk setahun .tak silap kimi , nanti kimi check balik .tapi yayasan negeri senang nak dapat , kalau biasiswa kecil persekutuan susah sikit :)


8) Selain f6 , kolej ok tak ?

Ok , belajar mana2 pun tak kisah , tapi kena pilih juga , jika kata tak minat nak masuk f6 , nak masuk kolej la , saya tahu habis spm ni , memang banyak dapat call dari kolej itu kolej ini dan sebagainya , dari yang pernah dengar ada juga yang tak pernah dengar , jadi cadangan kimi pilihlah kolej yang famous atau ipts yang terkenal , sebab apa , kalau awak pilih kolej yang tak terkenal atau famous , dikhuatiri sijil diploma awak tu tak laku , mungkin majikan awak tu tak kenal atau mungkin kolej tu tak establish , jadi pilihlah kolej yang betul2 terkenal , selalu masuk tv atau radio , sebab itu juga menjamin masa depan awak , dan diingatkan kolej mahal untuk yuran , diploma sahaja berbelas ribu.

UPDATE !

9) Bolehkah saya ambil subjek ekonomi kalau di SPM saya tak ambil.

Boleh , ramai juga pelajar spm yang masuk f6 ambil subjek yang diaorang tak ambil semasa di SPM , tapi boleh saja skor , mungkin sebab silibus di stpm lain , jadi jangan risau .

10 ) Saya dapat jurusan sains , tapi boleh nak tukar kemanusiaan?

Boleh , ramai pelajar sains nak tukar jurusan , hanya berurusan dengan pihak sekolah , nanti sekolah akan uruskan permohonan tersebut

UPDATE !

11) Abg kimi mksd blaja f6 stahun stengah mcm mne? bkn 2 thun ker?

Ok , macam mana dikatakan f6 1 tahun setengah , if la awak masuk macam saya tahun 2012, result spm keluar bulan 3 2012 , jadi awak masuk f6 pertengahan bulan 5 sampai bulan 11 tahun 2012 dan sambung bulan 1 2013 dan belajar sampai bulan 11 tahun 2013 , jadi setengah tahun pada 2012 , dan 1 tahun pada 2013 , jadilah 1 setengah tahun :)


12 ) F6 yang baharu ni boleh repeat kan ? kalau saya repeat dan keputusan repeat tu lebih teruk dari yang sebenar ? macam mana tu ?

Contohlah kan , exam sebenar awak dapat C , dan bila awak repeat awak dpt la D , jadi pihak MPM akan ambil yang C tu , mean dia akan ambil result yang terbaik .


13) Saya tak dapat matrik tapi dapat f6 dalam jurusan sains , saya dah serik dengan sains , masa spm saya ambil sains dan akaun , tapi saya lebih ke arah akaun , si , if saya tak dapat tawaran mana2 ipta , apa saya patut belajar di f6 ?

Jika dilihat kes adik ni , saya boleh cadangkan yang adik ambil f6 jika tak dapat mana2 ipta , dan adik boleh tukar jurusan , tukar ke jurusan kemanusiaan , dan boleh ambik akaun , kebiasaannya akaun akan di ambil sekali dengan math t dan ekonomi , bergantung juga atas pakej yang sekolah tawarkan :)


14) Apa itu jurusan kemanusian ? saya dapat jurusan itu


Jurusan kemanusiaan adalah sepertimana jurusan sastera semasa di spm , subjek2 yang ditawarkan juga sama , ada bahasa melayu , sejarah , geografi , pengajian pernigaan , sains sukan , seni visual dan sebagainya.


UPDATE !


15) Saya dapat jurusan kemanusiaan , boleh kah saya tukar jurusan sains ?


Tidak boleh , pelajar di jurusan kemanusian tidak boleh menukar jurusan kerana syarat untuk masuk ke jurusan sains perlu ada asas atau basic semasa di tingkatan 5 , sebab masa stpm , awak belajar benda yang sama cuma pendedahan kepada awak tentang subjek itu lebih mendalam .


16) Bolehkan terangkan sikit tentang stam ?


Maafkan saya , saya sememangnya tidak tahu sedikit pun tentang stam , tapi saya cuba mendapatkan rakan2 saya untuk memberi serba sedikit pendedahan tentang stam.


17) Parent saya tak berapa setuju dengan f6 , bukan apa f6 tak stay hostel kan ? sebab sebelum ni saya masuk hostel dan saya ada masalah keluarga  , saya takut ganggu pelajaran saya , dan saya betul2 nak jadi cikgu , macam mana ?


Macam ni adik , kebanyakan sekolah yang ada f6 , memang ada hostel dan pelajar f6 memang digalakkan untuk tinggal di hostel , pasal masalah family adik , cuba adik selesaikan baik2 , sebab hal itu memang saya tak boleh nak masuk campur sebab melibatkan urusan keluarga .dan kalau adik nak jadi cikgu , stpm adalah jalan terbaik untuk saluran menjadi guru , kerana kebanyakan tawaran atau course yg ditawarkan lebih kurang 90% dibuka kepada lepasan stpm untuk menyambung pengajian mereka ke ijazah pendidikan dan menjadi guru , dan adik jangan lupa , untuk menjadi guru bukan mudah kerana adik memerlukan pointer 3.5 ke atas baru layak untuk posting ke mana2 untuk praktikal selama 3 bulan.


18) Saya dah jumpa entry yang agak menarik pasal f6 ni di blog lain , entry yng saya rasa patut dibaca oleh semua , ada juga senaraikan kelebihan dan kekurangan belajar semasa di f6 ni , 



http://realiti-ice.blogspot.com/2011/05/kenapa-orang-tak-hingin-langsung-masuk_03.html?m=1

UPDATE ! (9/5/2013)

19) Saya dahulu masa form 4&5  belajar sains tulen , tapi dapat f6 jurusan kemanusiaan , dan matapelajaran pilihan geo dan seni visual , boleh kah saya skor?

Soalan yang baik , pada pendapat saya , dan dari pengalaman saya yang masih mentah ni , ramai pelajar f6 yg dari kelas sains semasa f5 lebih baik dan bagus dari segi keputusan , dan adik memang boleh skor kalau adik still tak ambil semasa di f5 , geo ok , tetapi seni saya tidak sarankan kerana seni ada kerja projek dan jikalau adik kurang minat seni atau tidak mempunyai jiwa berseni , agak susah , kerana banyak melukis dan mewarna .

20) Keputusan f6 di sekolah saya kurang baik kerana hanya seorang sahaja yg dapat 4flat , ini merisaukan saya untuk masuk f6 , saya berminat nak buat sains , kenapa orang cakap susah .

Keputusan di sekolah saya pun hanya seorang pelajar yg dapat 4flat dan dia pun di kelas kemanusiaan , kalau adik betul2 nak belajar , tak perlu risau , f6 memang susah, sebab kitaorang first year yg menggunakan sistem modular , jadi macam culture shock sikit , sebab belajar 5 bulan terus exam , ramai pelajar tak sedia , semua macam tu , sama la dengan saya , bila masuk penggal 2 ni baru nak boleh ikut sikit. pasal f6 susah tu , boleh baca di soalan2 di atas , f6 susah bersebab dan tak rugi memilih f6 sebagai laluan untuk ke ijazah :)

UPDATE ! (11/5/2013)

21) T6 ada buku teks ? macam mana sukatan ? Buku rujukan brand apa yang bagus ?

F6 tak ada buku teks , pelajar perlu membeli buku rujukan di kedai2 buku , kebiasaanya buku rujukan brand yang biasa digunakan ialah jenama LONGMAN , terutama untuk nota2 disarankan LONGMAN , walaupun longman agak mahal kerana sebuah buku RM30++ , tetapi buku itu bagus , selain itu , PELANGI juga disarankan , dan jenis ACE AHEAD atau OXFORD juga ok , ACE AHEAD lebih murah.

Bagi sukatan , pelajar akan belajar hanya 3-4 bab dalam setiap matapelajaran , tetapi jangan diingat mudah kerana setiap bab dipecahkan kepada pelbagai cabang.

22) Bolehkah saya ambil sains sukan stpm dan sambung bidang perubatan.

Pada pendapat saya tidak boleh , kerana subjek sains sukan anda akan belajar mengenai tubuh badan dan senaman2 , pasal otot2 dan subjek ini tidak menjurus kepada bidang perubatan sangat , tetapi boleh menjadi guru sukan apabila habis ijazah nanti. Tetapi walau apapun , rujuk guru atau pihak sekolah kerana saya tidak mengambil subjek ini.

UPDATE !  (26/5/2013)

23)Saya tak mendaftar masa 8 mei haritu, bolehkah saya mendaftar selepas tarikh itu?

Sebenarnya tak boleh, tapi pihak sekolah memberi kelonggaran kepada pelajar yang menjalani latihan khidmat negara, ataupun mempunyai sebab2 tertentu. Jadi, saya nasihatkan kepada adik, supaya hadir ke sekolah bersama ibu bapa untuk memberi sebab dan alasan, ini juga berkait rapat dengan budi bicara pihak sekolah untuk membenarkan atau tidak :)

24) Adakah aliran kemanusian(art) sama taraf dengan aliran sains?

Bagi saya sama taraf, kerana kedua-dua aliran ini ada tahap kesusahan dan tahap kesenangan yang berlainan, kerana aliran kemanusian lebih kepada pembacaan dan mengingat , jadi agak sukar untuk pelajar yang kurang gemar membaca, bagi sains pula, subjek lebih kepada teori dan eksperiman, bagi sesetengah orang kurang meminati melalukan eksperiman dan banyak fakta. jadi kedua-dua aliran ada pro dan contra.


Mungkin banyak lagi pertanyaan , boleh utarakan di kotak komen dibawah :)

SILA BACA HINGGA HABIS SEBELUM BERTANYAKAN SOALAN DI RUANGAN KOMEN, SOALAN YANG SAMA DIUTARAKAN TIDAK AKAN DILAYAN.HARAP MAKLUM





486 ulasan:

  1. Menarik , :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih , harap dapat jadi panduan :)

      Padam
    2. abg kimi mksud blaja f6 stahun stengah mcm mne?bkn 2 thun ke?

      Padam
    3. jawapan untuk soalan adik berada di no.11 :)

      terima kasih

      Padam
  2. matrik mne ade ptptn

    BalasPadam
    Balasan
    1. oyeker , maafkan saya , sudah diedit :)

      Padam
  3. saya tak dpat matrik n dpat form 6 aliran sains..tapi sya dah serik dah dngn aliran sains ni..time spm sya ambil sains n akaun..sya lbih ke arah akaun..so,if sya x dpat twarn ipta mna2..apa yg ptut sya blajr di form 6?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. soalan adik sudah dimuatkan di no.13 , terima kasih :)

      Padam
  4. sy confius..nk ambik stpm tp nk tunggu upu dulu..so ape pndapat??

    BalasPadam
    Balasan
    1. pendapat saya ,

      jadikan f6 plan b awak , if dapat upu , leave f6 , if awak dpt course yg awak nak la , dan kalau tak dapat upu , depent on you , leave and take diploma in ipts or wait for the second call if you make rayuan. ataupun stay f6.. pilihan di tangan anda :)

      Padam
  5. aliran sains d form6 subjek ape yg perlu belajar ?

    BalasPadam
  6. Saya dapat tawaran ke f6. Tapi ramai cakap f6 susah. Lagi lagi jurusan sians. Saya pulak dapat jurusan sains. Kalau jurusan sains subjek apa yg saya perlu belajar? :) tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau adik tak minat boleh tukar jurusan , kalau sains saya tak pasti , sebab saya di bidang kemanusian , tapi apa yg saya tahu , subjek stpm sains sama sahaja di spm , ada fizik , kimia , biologi , math s...

      Padam
  7. jurusan kemanusiaan tu apa ye ? sbb sy dpt jurusan tu ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan ada di no.14

      terima kasih :)

      Padam
  8. assalamualaikum...
    nak tanya jugak,
    kat sini tak ada pun pasal jurusan agama :(
    nak tahu pasal jurusan agama :(
    huwaaa \(ToT)/
    help me =="

    BalasPadam
  9. tolong..stpm bukan susah ke? parents sy larang saya msuk f6 cuz takut stpm tuh la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul adik , f6 memang susah , saya akui memang susah

      tapi silibus dan pengisian pembelajaran itu wajar dan bertepatan dengan kesusahan yang adik alami , senang kata , susah tapi berbaloi

      sila baca soalan no 1 dan 2 , terima kasih :)

      Padam
  10. SAYA DAPAT TAWARAN KE TINGKATAN 6, BOLEH KE KALAU SAYA TAK NAK AMBIL BAHASA MELAYU DALAM STPM ATAU BAHASA MELAYU WAJIB AMBIL DALAM STPM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh , bahasa melayu tidak wajib :)

      Padam
  11. emm ,, parents sya ta bapa stuju sya amek f0m6 .. bkn apew ,, f0m6 ta stay h0stel kn ?s0 , sya tk0t ta f0kus ..sbb sbl0m nihh sya ms0k ostel ... n sya ad msalah fmily ,, sya tk0t trggu plajaran sya ,, huhu ,, tp sya bt0i2 nk jdy cgu .. huhu ,, cmna yew?

    BalasPadam
  12. as salam. bgmana klu sy dpt jurusan sastera. tp sy mahu tukar ke jurusan sains. boleh tukar ke?

    BalasPadam
  13. salam. saya dapat aliran sains untuk form six ni. saya nak tanya boleh tak kalau saya nak ambil Maths T, dan saya tak nak ambil Maths S? mohon penjelasan. Terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti , tapi kebiasaannya pelajar sains ambil math s , tapi apapun kena rujuk pihak sekolah :)

      Padam
  14. abg, saya dulu aliran sains tulen di ting. 4 dan 5 tp bla msuk form 6 sy dpt jurusan kemanusiaan n subjek yg ada cuma geografi dan seni visual sbgai pilihan, tapi smasa di form 4 n 5 sy x blajar pun geo dan seni visual so adakah saya boleh skor dalam jurusan kemanusiaan ni nanti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan untuk soalan adik ada di no 19 :)

      Padam
  15. erm, bagaimana keputusan tingkatan 6 untuk penggal satu sekolah abang? Sebab keputusan sekolah saya tidak begitu baik(berbanding dengan keputusan beberapa tahun dahulu), hanya seorang yang dapat 4 Flat(dan satu-satunya yang dapat A untuk PA), dan dia dalam Jurusan Kemanusiaan, ini merisaukan saya sebab saya berminat nak buat sains......kenapa setiap orang cakap tingkatan 6 susah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cubalah jawab soalan past year stpm.. dengan knowledge subjek fizik, kimia, biologi, add maths waktu spm dahulu, boleh ke anda sekurang-kurangnya credit dalam past year paper stpm? jika dapat credit dengan jayanya, insyaallah anda bolehlah menangkap sukatan pelajaran stpm yang lebih advanced. :)

      Padam
    2. jawapan untuk soalan adik ada di no 20 :)

      Padam
  16. Adakah bagi subjek GEOGRAFI dan PENGAJIAN PERNIAGAAN lebih susah ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi saya 2 2 subjek ada kesusahan masing2 , tengok atas minat awak lebih kepada geo atau p.perniagaan

      Padam
  17. tingkatan 6 ada buku teks? camna sukatan pelajaran tingkatan 6? buku rujukan brand apa yg bagus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan untuk soalan ini ada di no.21

      terima kasih :)

      Padam
  18. salam, bolehkah ambil sains sukan stpm nanti sambung jurusan perubatan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan untuk soalan ini ada di no.22

      terima kasih :)

      Padam
  19. salam .. enrty ni sgt bgus . sy otw nak msuk fom6 .. minggu ni orientasi . tapi sy asyik fikir ttg jurusan yg sy akan ambil . sy dtawarkan jurusan sains . sy memilih p.a , muet , biologi , math t , sc sukan and ict .. adakah ini jurusan yang mudah ? atau lebih elok kalau sy tukar jurusan ke sastera . mohon blas ! tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. perkara ini sudah dibincangkan di fb :)

      Padam
  20. Klo nak amek ICT kan masa form 6. SPM memang kena amek fizik, kimia, biologi, math tambahan ke? Klo masa SPM amek ekonomi, geo , ict mmg tak boleh msuk form 6 ea ? Sbb sye memang minat sgt dgn ICT .

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti tentang persoalan ini , sila rujuk pihak sekolah , maafkan saya . . .

      Padam
  21. pa syarat kelayakan msuk form 6 sbnrny??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk sini :)

      http://cikguikin70.blogspot.com/2013/04/syarat-syarat-kelayakan-ke-tingkatan-6.html

      Padam
  22. salam ,,abg nk tye.. rse nye kelas seni lg bgus ke or ekonomi.. ???
    pning la kple nk plih yg ane...

    BalasPadam
    Balasan
    1. seni visual sesuai kepada pelajar memang dh ambil subjek ini di SPM , sebab ini akan memudahkan awak untuk sambung di peringakt stpm , dan awak kena berjiwa seni ataupun senang kata awak pandai melukis dan mewarna dengan baik , bukan mcm tadika , sebab nanti awak ada PBS

      Ekonomi pula saya tak pasti , sebab ekonomi subjek yang memabca , lebih kurang macam subjek p.pernigaan..

      Padam
    2. bagi saya kedua-dua subjek pun bagus dan menjamin masa hadapan :)

      Padam
  23. boleh tak tak amik seni visual?

    BalasPadam
  24. salam , saya nak tahu jurusan kemanusiaan ni subjek apa yang senang skor dan mudah untuk apply course di U nanti? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya semua subjek ada susah dan senang masing2 , tengok atas diri kita juga , dan jika di stpm , untuk sambung ijazah , awak boleh memilih 16 pilihan ipta untuk bidang2 yang awak minat , jadi jangan takut untuk ambil mana2 subjek :)

      Padam
  25. susah sgt ke aliran sains stpm ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak pasti , sebab saya di aliran kemanusiaan , cuba cari senior sains dan tanya pendapat mereka :)

      Padam
  26. Kalau masa form 5 amik aliran sains akaun. Then stpm dpt aliran kemanusiaan. Tak boleh tukar aliran sains? Even ada basic sains masa Spm?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti, tapi rasanya sukar untuk adik tukar balik, sebab adik dpt kemanusian , tapi cuba bertanya kepada pihak sekolah :)

      terima kasih :)

      Padam
  27. saya nk tanya..
    mana lebih better / snang skor??

    Saya pilih kemanusiaan
    -subjek peng.am, pengajian perniagaan, bm, geografi
    dan 1 lg sy tk tahu nk plih apa antara Ekonmi atau Sejarah

    ramai org kta ek0nomi susah..nk kna igt mksud,kira,bg pnerangan
    dan rmai jga org kta yg sejarah p0n susah kna bnyk bca,kna igt..

    Mana 1 yg ptut sya pilih??
    N Dalam Spm
    Math sya dpt A-
    Add math E
    Sejarah A-

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi saya 2 2 subjek yg adik nyatakan ada tahap susah dan senang masing2...

      Even saya A dalam sejarah pun, saya still susah nak capai A di stpm, sebab sejarah STPM cara pengiraan nya lain :)

      Tapi dari pakej yang adik ambil, saya lebih cadangkan Sejarah :)

      Padam
  28. slm,blh ambk stpm pada tahun hadapan x law sye punye result kluar tahun ne

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan untuk adik ada di no 23

      terima kasih :)

      Padam
  29. Saya x mndaftar pada 8 mei ritu ke form 6
    Bolehkah saya mndftar sekarng atau kna pg ppd dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan ada di no.23

      terima kasih :)

      Padam
  30. adakah artstream sama taraf ke dengan sains

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan ada di no 24 :)

      terima kasih :)

      Padam
  31. salam..sy nak tanya..apa subjek yg prlu sy ambil semasa d tingkatan 6 sekiranya selepas stpm sy nak smbung dlm bidang kejuruteraan awam?? sekiranya sy ambil subjek math adakah smua bidang di U dpt sy mhon??

    BalasPadam
    Balasan
    1. maafkan saya, saya tidak pasti, cuba bertanya kepada guru kaunseling atau guru anda :)

      terima kasih :)

      Padam
  32. salam,tq utk informasi yg berguna ni sya bdx sains dulu mase SPM..dan saya dpt result yg cukup2 makan jew la...coz saya mmg expect pon yg result saya x baik..so,i got f6..saya dpt aliran human resource..so,saya ingat nk masuk u..tpi lps baca blog ni i think i made the right choice going to f6..saya ade baca yg mengatakan human resource kene bnyk membaca..it is true??..coz saya mmg x suka membaca n menghafal....sejarah mmg wajib kew???..btolke BM x wajib amek??muet for writing biase buat ape ekk??tulis essay kew..n then geo mmg wajib or what??

    p/s:sori sbb banyak sngt tanya coz otak saya tgh serabut fikir pasal f6...nanti buka bakery jangan lupe bagitao ekk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1)aliran kemanusian memang kena banyak membaca dan mengingat
      2)sejarah tak wajib
      3)bahasa melayu pun tak wajib
      4)muet writng tulis karangan
      5)geo tak wajib
      6)hanya PENGAJIAN AM sahaja yang WAJIB

      p/s : hehe, thanks , nanti saya bgtau :)

      Padam
  33. Biasanya bila kita boleh tahu keputusan rayuan permohonan tukar sekolah dan jurusan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung atas sekolah, nanti perlu rujuk pihak sekolah :)

      Padam
  34. As'salam . maknanya 2 subjek jelah yang WAJIB diambil mase STPM ? MUET DAN PENGAJIAN AM yee . SEJARAH kire pilihan dan boleh kalau tak ambik ? bukan ikut pakej yg skolah offer ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye :) hanya PENGAJIAN AM dan MUET sahaja yang wajib :)

      sejarah tak wajib,

      bergantung kepada pakej yg disediakan di sekolah :)

      Padam
  35. kalau ambil subjek pengajian perniagaan boleh ceburi bidang apa dekat U nnt ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak bidang yang adik boleh ceburi di u nanti, bisnes, kewangan dan lain2..boleh rujuk kaunselor sekolah :)

      Padam
    2. boleh saya bertnya lagi ? hehe, Antara ekonomi dgn pengajian perniagaan yg mna satu susah nak skor ? and betul ke kata senior kt sekolah kami kalau nak masuk U subjek ekonomi lebih d utamakn dr subjek pengajian perniagaan ? confuse saya :)

      Padam
    3. tak juga sebenarnya, subjek p.p dengan ekonomi agak sama skop pembelajaranya, jadi tengok juga atas course yg awak minta tu

      Padam
  36. Assalamualaikum :)
    For the first time dengar pasal .form6, memang sy xmau sesekali masuk. susah lah. malas la. tapi, once lepas dapat result SPM, direct fikir. form6 is better laa. dapat 9 kredit jaa. Alhamdulillah. Cita2 mau jadi guru. maktab mmg sy xlayak laa. ipta ada juga sangkut. tapi, i choose . form 6. bayangkan. saya, masa spm dulu aliran Teknik/vokasional. masuk form6 amik subjek Pengajian Am, Ekonomi, Pengajian Perniagaan, Sains sukan. saya xdaa basic . so? macam mana? sy dengar2, eko? pp? subjek berat mau angkat. bolehkahh saya scor?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam,

      boleh adik, jangan risau, ramai kawan saya yg tak ambil sains sukan di spm boleh saja skor di stpm, kalau ekonomi saya tak pasti, dan subjek perngajian perniagaan memang subjek yg agak berat kerana memerlukan fakta,jangan risau, adik boleh skor asalkan belajar betul2

      Padam
  37. Salam. Saya nk mintak pendapat sikit dan berharap senior boleh berkongsi. Pakej subjek yang saya akan belajar nanti ialah PA, SEJ, BM, GEO/EKONOMI. Dan saya mempunyai masalah untuk memilih sama ada ingin mengambil geo/ekonomi. Saya berharap untuk sambung degree law kelak. Boleh senior bagi pendapat yang mana subjek lagi berbaloi untuk saya ambil?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pakej subjek awak dah sesuai, saya berpendapat awak ambil ekonomi jika nak ambil law :)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. tidak juga, tidak semestinya begitu, semua subjek diambil kira, kalau course di ijazah, sungguh luas, dilihat atas pakej subjek yang awak ambil tu :)

      Padam
    4. Ohh macam tu. Tapi dari satu sumber yang saya dengar ni, pointer dan MUET amatlah di ambil kira untuk ke degree nanti. Dan saya berpendapat untuk ambik Geo sebagai subjek elektif supaya lebih tinggi peluang saya untuk score pointer yang lebih baik berbanding kalau saya ambil Ekonomi. Okay tak langkah yang bakal saya ambil ni? :D

      Padam
    5. tindakan awal ambil sgt baik, subjek geo memang senang nak skor berbanding ekonomi

      Padam
    6. Okay, tapi saya agak keliru sebab ada segelintir seniors yang berpendapat apabila ambil subjek Geo utk STPM, cabang degree nanti agak terhad. Saya pun tak tahu sejauh mana 'terhad' yang dimaksudkan tu. Betul ke?

      Padam
    7. bagi saya, senior awak tu salah, pendapat saya, course yang akan dipilih semasa ijazah berdasarkan atas kesesuaian pakej yg awak ambil tu, bukan bergantung kepada subjek geografi sahaja.

      Padam
    8. Terima kasih atas segala pendapat yang dikongsikan! Moga anda selalu dimurahkan rezeki :)

      Padam
    9. sama-sama

      insyaallah, amin :)

      Padam
  38. tq atas balasan anda tapi kalau ambil sains ada org kata banyak oppurtunity kerja b'rbanding art .kenyataan ini sejauh mana benar.?bingung betul>>>>>>>>>>>

    BalasPadam
    Balasan
    1. kelebihan kepada pelajar sains memang betul, kerana pilihan course semasa awak nak pilih untuk sambung ijazah nanti akan lebih banyak,

      Course akan dibahagi kepada 2, satu course sains dan course art, pelajar sains boleh memilih course di bidang sains dan art

      Tetapi pelajar art hanya boleh memilih course di bidang art sahaja.

      Jadi peluang untuk kerja nanti akan lebih besar :)

      Padam
  39. Saya baru igt nak daftar form 6 lepas cuti 2 minggu ni. Time hari daftar 8 Mei haritu saya tak pergi sebab kerja. HUHU risau la kalau sekolah tak terima saya :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba bawa ibu bapa, terangkan keadaan sebenar, sebab hal ini atas budi bicara pihak sekolah

      Padam
    2. FUHHH ! Kerani sekolah tu kata boleh. Tapi suruh dtg balik hari Isnin bukak sekolah ni. YEYYY ! HAHA. BTW nak tanya, saya nak jadi cikgu la. (mintak maktab tak dpt) So kalau saya amek kelas Sejarah boleh ke saya sambung jadi guru lepas form 6 ni ?

      Padam
    3. alhamdulilah, sememangnya f6 laluan yg sesuai untuk jadi cikgu, jika di upsi, 90% course yg ditawarkan adalah kepada lepasan stpm, subjek sejarah memang subjek yang akan dipandang semasa awak mohon untuk jadi guru :)

      Padam
    4. doakan saya ! :D

      Padam
  40. assalamualaikum.saya aliran sains tapi minat saya lebih menjurus kepada bahasa.saya minat english,apa2 ja bahasa asing.saya dapat matrik dalam bidang sains dan saya memang dah xmau sains2 nie.soalan saya,kalau ambil form 6,boleh ke nak smbung tesl?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau awak tak suka sains, boleh tukar jurusan ke aliran kemanusiaan, Boleh, kalau nak sambung tesl, muet awak sekurang-kurangnya BAND 4 , lebih baik BAND 5 :)

      Padam
  41. Wah..Saya harap fm6 membantu saya untuk menjadi guru..tq..admin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaallah, amin,

      belajar baik2 :)

      Padam
  42. thanks for the information.pray for us :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. welcome :)

      insyaallah, belajar rajin2

      Padam
  43. Assalammualaikum abg, saya cuma nk tau brpa poiter stpm yg dprlukan tuk smbng U lps f6 nti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak lagi selamat 2.8 dah ok, tapi kalau dapat lebih tinggi lagi baik, dan muet kena band 3 :)

      Padam
  44. saya pelajar stpm...ambil subjek bm sej p.perniagaan muet dan p.a lepas stpm i nak belajar law tetapi english aku ok sikit je spm dapat c plus so kalau aku dapat band 3 dlm muet boleh tak dapat masuk ipta utk belajar law.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak boleh, untuk law, syarat minimun untuk apply law di semua universiti awam atau swasta mestilah mendapat BAND 4 :) band 4 lagi baik

      Padam
    2. sorry, band 5 lagi baik , typo sikit :)

      Padam
  45. Sy ada masalah antara mmilih sc sukan atau seni visual..parent saya tak brpa stuju tntang pilihan saya yg mmilih sbjk sc sukan..mreka kata mgkin nt pluang untk masuk ke u adalh thad..dan krja bkaitan dgan sukan.if seni visual saya risau saya tkkreatif krana saya tkda basic..apa klebihan seni visual kpd u n pluang pkjaan yg dsediakan? Untk mkluman sy mgambil PA.MUET.GEO.SASTERA.SC SUKAN..

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika awak ambil sains sukan, bidang guru dan jurulatih boleh dipilih, kalau seni, susah awak nak catch up kalau tak ada basic sebab nanti awak ada pbs.

      Kelebihan seni visual di u, ada banyak course , nanti course seni di ijazah sungguh luas, boleh buat pilihan, tapi saya tak cadang sebab awak tak ada basic, dan susah nak belajar nanti.

      kalau sains sukan, senang nak skor, serius cakap.

      jangan risau, bnyak lagi subjek lain yg awak ada untuk backup nanti :)

      Padam
  46. boleh beritahu saya subjek stpm yg sangat penting utk belajar law di ipta

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau betul2 nak belajar law, digalakkan ambil sejarah dan bahasa Melayu, dan pointer pengajian am kena strong.

      Padam
  47. Okay abang. Saya nak tnya ni, saya dah seat for spm 2012. Tetapi saya tak sambung form6, kiranya saya ambik stpm ni sebagai calon persendirian boleh ke? Fyi saya ada tutor datang ke rumah. Tapi boleh x kalau saya ambik cuma 3subjects. Pengajian am, ekonomi, bm. .( saya juga akan ambik muet)

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ambil atas tiket calon persendirian, tapi cara nak daftar kena tanya mpm sebab saya tak tahu.

      Minimum subjek untuk STPM ialah 4 subjek, awak perlu tambah 1 lagi subjek.

      Padam
  48. If sye ambik pengajian am , ekonomi, p.perniagaan nti degree ap sye boleh buat????

    BalasPadam
    Balasan
    1. bidang yang akan dipilih untuk apply ijazah nanti, awak akan pilih 16 course pilhan daripada ratusan course yang ada, jadi bidang terlalu luas, boleh rujuk kaunselor sekolah untuk lebih lanjut.

      Padam
  49. Selalu kalau nak apply ipta kena ambik berapa subjek stpm? ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. soalan ni pernah ditanya, sila rujuk komen diatas

      Padam
  50. boleh tak beritahu saya ipta yang menawarkan pengajian law

    BalasPadam
    Balasan
    1. ipta di malaysia ada 20, mungkin lebih dari separuh yang menawarkan law, sila buat research atau rujuk kaunselor sekolah

      Padam
    2. Ko ni malas la Admin. Law di IPTA ada di UITM,UM,UKM,UIAM,UNISZA,USIM DAN UUM. UKM,UUM DAN UNISZA band 3 pun boleh apply tp mesti dapat A- BI SPM. Law di UNISZA tidak diiktiraf oleh Majlis Peguam. Jadi tak boleh la beramal sebagai peguam. tp, masih boleh cari kerja guna kelulusan dari Unisza sama ada di sect gov or swasta. Yang lain mesti band 4 dan keatas

      Padam
  51. i pelajar stpm i nak belajar law lepas stpm kalau i tak dapat masuk ipta boleh tak i masuk ipts dan kalau nak belajar law di ipts yang mana no1 apa syarat untuk masuk ipts utk law dan lagi satu kalau masuk ipts selepas stpm boleh tak i terus buat degree macam ipta atau kena juga buat diploma dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. syarat law di ipts lebih kurang sama dengan ipta, tak jauh beza.

      terus buat degree, sebab stpm, setaraf dgn diploma, matrik, a-level dan sebagainya.

      Padam
    2. Di IPTS , KALAU U NAK AMBIL LAW. U GI KAT MULTIMEDIA UNIVERSITY(MMU) SEBAB LAW KAT SANA DAH DIIKTIRAF. IPTS LAIN JANGAN PERGI MELAINKAN ADA TWINNING PROGRAM MEANS YANG AKAN KENA SEND KAT LUAR NEGARA BELAJAR LAW.

      Padam
  52. Apa maksud penggal pertama bulan 11 ?? ?? For example I lepasan spm 2012, kalau nak daftar stpm I perlu ambik penggal ke bpe? ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. if awak lepasan spm 2012, awak akan ambil stpm penggal 1 pada bulan 6 tahun 2013...dan seterusnya sampai penggal 3..

      Padam
  53. kalau saya berada di sains fizikal boleh ke ambil sains tulen ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti, maaf ye, sila rujuk guru kaunselor :)

      maafkan saya

      Padam
  54. Brapa pointer yg dperlukan utk truskan bljr d ipg..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti, tapi rasanya ipg cuma untuk lepasan spm, bukan untuk stpm, kalau stpm, kena ambil upsi, pointer tidak pasti

      Padam
    2. KALAU KO NAK BELAJAR DI IPG , TAK PERLU MASUK STPM. SEBAB IPG KAU KENA APPLY PAKAI SPM. KALAU SPM KAU KELAUT SUSAH KAU NAK MASUK IPG, SO KAU KENA PLAN UTK MASUK UPSI ATAU MANA U YANG ADA KURSUS PENDIDIKAN DENGAN MNGGUNAKAN STPM

      Padam
  55. Abang kalau nak ambik ijazah sarjana muda ukur bahan kena ambik math T. Apa tu math T? Saya dapat jurusan kemanusiaan form 6. Saya kalau nak masuk um ambik ijazah ukur bahan kena ambik math T.. math S dan math T tu apa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaflah la adik, abg tak ambil math t atau s, jadi ang tak tahu, tentang ni..kalau dah syarat ijazah bidang yg adik nak ambil tu perlu math t , adik kene ambil juga untuk memenuhi syarat minimum.

      Padam
  56. bagaimana cara untuk kita mohon biasiswa yayasan negeri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. adik boleh rujuk guru biasiswa di sekolah adik..

      Padam
  57. saya adalah pelajar form 6 semester 1. saya sangat berbangga.. apa yg boleh saya katakan berdasarkn pngalaman saya, form 6 sangat best !:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah, f6 sememangnya menarik jikalau dilihat dari sudut yang positif :)

      Padam
  58. Tahu x mana2 website yg ade latihan or nota stpm (kemanusiaan)? dah cari.. terima kasih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://pengajianperniagaanstpm.blogspot.com/
      untuk subjek pengajian perniagaan saya boleh cadangkan diatas, subjek yang lain saya tak pasti, sebab kebanyakannya tak aktif dan guna sistem lama :)

      Padam
  59. ok... tp sy xambik pn pngjian perniagaan... thanks la .. :)

    BalasPadam
  60. Saya nak tnye..saya bru msuk sem 1 dlm form6 nie then haritu saya dpt twran dlm jurusan sains lepas tu saya tukar tu pun selepas buat rayuan dua kali..masa dftr subjek stpm(masih dlm sains) ckgu sya sruh dftr subjek sains..lepastu keputusan ryuan sya kluar selepas tarikh akhir pemdftran stpm aitu 5 july leps..soalan saya mcm mna sya nak tukar subjek exam stpm saya sbb skrg sya brda dlm jursn kemanusiaan tp stpm sya subjek sains?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hal macam ni, terus bertanyakan kepada guru kelas, jika awak sudah didaftarkan di jurusan sains, sehingga penggal 3 awak perlu duduki exam sains, sebab apabila awak dah daftar subjek semasa penggal 1, hal ini tidak boleh diubah lagi..

      Padam
  61. Assalamualaikum...saya dapat tawrn dri uitm dlm diploma akaun.Saya juga dpt twran untk masuk F6 di sebuah skolah.Jadi saya mohon pandngan yg mana lebih baik untuk saya....??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut berdasarkan minat adik, jika adik ambil uitm, adik sudah berfokus kepada akaun, tetapi jika dik pilih f6, nanti adik boleh pilih course yg lain, ada masa untuk berfikir lagi..

      Padam
  62. Na tahu keputusan stpm penggal 2 dah keluar. Pemarkahan greding yg diumumkan tu termasuk pbs ke atau markah ujian bertulis sahaja. Keputusan saya tidak memuaskan. Tolong beri idea.

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua markah subjek tidak dicampur dengan markah pbs, markah pbs akan dicampur pada penggal 3...

      Padam
  63. Sy dalam delima ntuk pilih ekonomi atau p.perniagaan. Pengetua suruh kami drop eko dan ambik pp dsebabkan kputusan upper 6 sgt teruk. Diorang cakap eko sangat susah. Jd mcm mne ye ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan delima adik, dilema..hehe

      memang betul, subjek eko lebih susah berbanding p.p, ini dari segi pengalaman kawan2 dan guru, jika adik nak teruskan pun boleh, nak tukar pun boleh, atas diri masing2

      Padam
  64. saya nak tanya. matriks saya tak dapat, upu pun tak dapat sbb saya bukan bumiputera. result spm okay rasa nya. 6A. mula2 saya masuk form 6, tapi macam tak tahan berhenti, lepas tu saya masuk kolej, lagi lah tak sesuai sbb qualiti dorg tak bagus dan susah nak buat degree nanti, terus berhenti. boleh ke saya nk mohon masuk balik form6?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada pendapat saya, boleh lagi, ini semua atas budi bicara pihak jabatan pelajaran dan pihak sekolah untuk menerima awak semula, cuba buat surat rasmi dan hantar kepada pengetua sekolah tersebut dan hadir bersama ibu bapa atau penjaga untuk memberi penjelasan hal sebenar :)

      Padam
  65. salam..
    nak tanya kalau lepasan stpm untuk jurusan kemanusiaan ni boleh tak buat degree kat luar negara ?
    terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh, kebiasaannya degree di luar negara akan disponsor oleh badan2 tertentu, jadi cuba dapatkan result 4flat untuk sambung ke luar negara.

      Padam
  66. Abg kimi, sebelum ni saya tak minat nak sambung study. so, saya tak daftar laaa untuk f6 2013. tapi sekarang saya rasa macam nak sambung study pulak (dapat hidayah) hehee. so, agak-2 boleh tak saya sambung f6 tahun 2014 walaupon saya dah 18 sekarang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oyeker, abg rasa boleh dik, tapi adik kena buat rayuan, kat pejabat pelajaran dan berbincang dengan sekolah yg adik dapat, dan juga adik perlu bagi alasan kukuh kenapa masa daftar haritu adik tak daftar, kalau adik tak bagi alasan kukuh, susah nak masuk.

      Pendapat abg, adik boleh cuba, tapi harapan 50/50..sebab adik dah hold lama benda ni.

      Padam
  67. macam mana pengiraan pointer dan markah pbs ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sendiri pun tak pasti..maafkan saya, cuba rujuk guru

      Padam
  68. stam stands for sijil tinggi agama malaysia. hanya student sekolah agama shj yg ambil stam sebab masa form 4 students skolah agama ambil sma (sijil menengah agama) dan di ting 5 ambil pra-stam which is kalau nak apply stam kena dapat pangkat jayyid. maqbul i'allah still considered. lepasan stam boleh apply mana-mana u sebab skarang sijil stam dah laku di malaysia. *just sharing.

    BalasPadam
  69. boleh x nk thu mcm mne nk kire pointer ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti, sebab guru di sekolah saya pun masih keliru dengan cara pengiraan pointer, maafkan saya

      Padam
  70. Salam.boleh tak kalau pelajar aliran kemanusiaan minta pinnjaman untuk sambung belajar ke luar negara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, jika pointer itu memenuhi kriteria yang ditetapkan :)

      Padam
  71. assalamualaikum ,, saya sudah dapat tawaran form 6 tetapi saya menolak nya kerana saya msuk ke ipts .. tapi ,, sekarang saya dah berhenti dari ipts tu .. jadi saya nak apply form 6 semula .. adakah saya masih layak atau saya perlu membuat rayuan untuk tahun hadapan sebab tahun ini pormohonan untuk daftar paper sudah tutup ... apa yang saya perlu lakukan memandangkan saya sudah berumur 19 tahun tahun hadapan(2014) ????? tolongggggggg ......

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, buat rayuan atau terus ke jabatan pelajaran negeri...nanti mereka akan uruskan :)

      Padam
  72. saya pelajar sains tulen masa spm...tetapi masa stpm say tukar kepada sains sosial,dan saya mengambil mata pelajaran akauns,perngajian perniagaan,ekonomi dan perniaagan..boleh tak saya melanjuntkan pelajaran dalam bidang undang undang semasa di Universiti

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, skor pengajian am dan pastikan dapat 3.0 untuk semua subjek.

      pada pendapat saya, lagi elok ambil subjek bahasa seperti sejarah untuk melanjutkan ke bidang undang-undang. hal ini kerana, bidang undang-undang banyak menghafal dan mengingat, awak akan melatih diri dari awal dengan menghafal sejarah di peringkat stpm

      Padam
  73. Salam bro,saya nak tanya.Kalau saya ambil form 6 jurusan sains,adakah peluang saya untuk belajar bidang perubatan cerah??Berapakah pointer yg diperlukan dlm stpm untuk melayakkkan seseorang ambil course medic??Betul ke mcm yg saya dgr mesti 4.0??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam, peluang memang cerah bagi yg ambil sains di f6 utk sambung perubatan, pointer sememangnya kena strong sekurang-kurangnya 3.5 ke atas.

      Tak silap saya, di peringkat ijazah nanti, awak sememangnya perlu mendapatkan 4.0 untuk bergelar seorang doktor :)

      Padam
  74. Hai.. Saya ambik subjek sains sukan kat t.6 , boleh tak ambil bidang dietetic/pemakanan masa ambik degree nanti??

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai, saya tak pasti, boleh rujuk guru untuk kepastian :) maaf

      Padam
  75. Assalammualaikum. Nak beberapa soalan untuk di tanya kat abang jap. Saya sekarang baru lepasan SPM 2014. Sekarang saya masih dalam dilemma. Saya dah apply Matrikulasi, tapi kalau boleh saya nak ignored tawaran ( kalau saya dapat).

    1. Macam mana saya nak minta tawaran STPM, sementara saya tolak tawaran matriks? Saya bercita-2x menjadi Guru Bahasa Malaysia, kerana guru-2x dapat menilai kecenderungan saya dlm bidang itu.

    2. Saya Aliran Sains Tulen, tambahan subjek Kesusasteraan Melayu. So, adakah saya layak dapat aliran Kemanusiaan? Atau saya dapat aliran Sains? Kalau saya dpt aliran Sains. Saya perlu tukar jurusan kan? Sebab saya minat belajar subjek berikut,
    1. Pengajian Am
    2. Bahasa Malaysia
    3. Sejarah
    4. Kesusasteraan Melayu.

    3. STPM jurusan Kemanusiaan kalau saya ambil luar pakej subjek yang ditawarkan oleh bakal sekolah saya bagaimana? Adakah kertas saya ditanda oleh penanda khas ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikum salam ikhwan :)

      1) awak akan dapat tawaran form 6 jika matrik awak tak dapat, tapi jika awak dapat matrik, awak boleh tolak, dan buat permohonan nak masuk form 6

      2)awak jurusan sains, sebab kesusasteraan Melayu tu cuma subjek tambahan, major awak sains, jika betul2 awak minat bidang bahasa, terus tukar kemanusian, tak perlu bazirkan masa belajar sains.

      3)tak juga, sama sahaja, penanda kertas khas tak silap saya hanya untuk private student

      Padam
  76. Hi , Saya baru sahaja habis kertas SPM saya tahun 2013 dan masih lagi menunggu keputusan . saya berhasrat hendak menyambung F6 dalam aliran sains , sedangkan pada F5 saya mengambil aliran perdagangan ada kemungkinan ke saya dibenarkan mengambil aliran sain F6 ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak, jurusan sains hanya dibenarkan kepada pelajar yang mengambil aliran sains semasa SPM...

      Padam
  77. macam mana nak dapat biasiswa persekutuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh rujuk guru biasiswa di sekolah

      Padam
  78. salam :) kalau ambik Kemanusiaan masa form 6 layak tak nak ambik HRM (Human Resourse Mangement) kat uni? or do i need to take Science stream for that? btw blog awak helpful.thanks :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, awak layak untuk ambik HR bila ijazah nanti, jangan risau :)

      terima kasih :) sama-sama :)

      Padam
  79. Abang, bolehkah saya tanya...
    1. Jika nak ambil jurusan kemanusiaan, adakah pengajian perniagaan adalah wajib?
    2. Apakah subjek wajib dan subjek yang boleh dipilih dalam jurusan sains dan jurusan kesejahteraan?
    Terima kasih x)

    BalasPadam
    Balasan
    1. *jurusan kemanusiaan

      Padam
    2. 1) tidak wajib
      2) subjek wajib dalam STPM cuma pengajian am, dan adik boleh pilih 3 lagi subjek elektif yg lain.

      banyak subjek lain, bergantung kepada pakej yg sekolah yg adik dapat

      sama-sama :)

      Padam
    3. Abang, biasa apakah subjek yang boleh diambil dalam jurusan kemanusiaan? Kecuali yang telah abang post, spt geografi, sejarah, pengajian perniagaan dll

      Padam
    4. Ni senarai subjek yg ditawarkan di STPM

      900 Pengajian Am
      910 Bahasa Melayu
      911 Bahasa Cina
      912 Bahasa Tamil
      913 Bahasa Arab
      920 Literature in English (Sastera Bahasa Inggeris)
      922 Kesusasteraan Melayu
      930 Syariah
      931 Usuluddin
      940 Sejarah
      942 Geografi
      944 Ekonomi
      946 Pengajian Perniagaan
      948 Perakaunan
      950 Mathematics S
      954 Mathematics T
      956 Further Mathematics T
      958 Computing
      960 Physics (Fizik)
      962 Chemistry (Kimia)
      964 Biology (Biologi)
      966 Sains Sukan
      970 Seni Visual

      Padam
  80. Saya bekas pelajar F6 dan sekarang belajar di Universiti. Kawan2 saya keluaran f6 x dipandang tinggi oleh pensyarah pon, dan begitu juga dengan saya. Dan, kenapa nak menafikan kelebihan diploma dan matrikulasi? Tiada perbezaan ketara antara form 6, matrikulasi atau diploma.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih saudara kerana memberi respon :).

      Apa yang boleh saya komen disini, mentaliti masyarakat sekarang yang masih di takuk lama kerana memandang FORM 6 hanyalah sebuah laluan selepas SPM jika tidak mendapat tempat di universiti.

      Mereka hanya memandang remeh dengan menyatakan "budak sekolah" dan mereka beranggapan hanya pelajar yang "tidak pintar" masuk ke Form 6.

      Perkara ini berlaku saya rasa disebabkan kurang pendedahan kepada masyarakat betapa bernilai dan bagusnya form 6 dalam melahirkan individu yang kenal negara mereka sendiri secara meluas. Hal ini terbukti apabila kita belajar subjek Pengajian Am.

      Mereka tidak memandang pengisian atau isi-isi yang terkandung di dalam subjek tingkatan 6, yang mereka nampak kita pergi sekolah, balik sekolah sahaja.

      Apa yang boleh saya nasihatkan, cuba buktikan kepada pensyarah ataupun pelajar diploma mahupun matrik sekalipun, bahawa kita mampu bersaing dengan mereka dan berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah kerana kita pelajar PRAUNIVERSITI !

      Padam
  81. cmne nak kire pointer?? snangkah dapat A solid??

    BalasPadam
    Balasan
    1. cara kiraan pointer berubah mengikut keadaan, bergantung atas keputusan pihak MPM, untuk dapat A solid tidak mudah, tetapi bukan mustahil jika bersungguh :)

      Padam
  82. Saya nak tanya jikalau saya SPM mengambil Jurusan Sains (hanya fizik dan kimia) dan mengantikan Biologi dengan Akaun.Ada kemungkinan tak saya mendapat tawaran Jurusan Kemanusiaan Tingkatan 6? Tetapi saya memang suka Sejarah dan jikalau mendapat Jurusan Sains bolehkah menukar Jurusan melalui Cara yang macam mana....
    harap balas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berdasarkan pengalaman rakan yang mengambil sains semasa tingkatan 5, ramai diantara mereka dapat jurusan kemanusian apabila ditawarkan ke tingkatan 6, ini kerana keputusan SPM mereka kurang baik.

      Tetapi, kalau dapat jurusan sains juga, boleh minta untuk tukar jurusan kemanusian :)

      Padam
    2. Terima Kasih atas balasan blogger

      Padam
    3. sama-sama kah sien :)

      selamat maju jaya dalam form 6 !

      Padam
  83. tumpang tanya. lebih baik pilih 3 subjek atau 4 subjek utk lebih selamat dlm aliran sastera? kalau saya pilih 3 subjek saja utk stpm apakah risikonya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. subjek wajib pengajian am, dan 3 lagi subjek elektif, memang ambik 4 subjek minimum dan maksimum 5 subjek. tak ramai orang ambil 5 subjek.

      Padam
  84. kalo sy masok fom6 n amek geografi then sy nk smbong degree sains alam skitar , boleh ke ek ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh . silap . klo sy masok fom 6 n amek kemanusian layak tak sy nk amek sains alam skitar utk degree nnti ? heheheh . bru btol soklan nye

      Padam
    2. layak, tapi perlu ambik subjek matematik, saya check kelayakan di UMT, perlu dapat 2.0 dalam subjek matematik atau fizik...

      Padam
  85. Assalamualaikum :) Mohon jawab ye soalan2 saya ni.. Terima kasih..

    1= stpm ni ada percubaan juga ya ? percubaan dia selalu mcm mana ? bulan yang keberapa ? kurang jelas lah..

    2 = Macam mana saya nak tahu yang saya dapat panggilan ke form 6 ?

    3= kalau saya dapat panggilan form 6, tetapi saya mmg mahu sambung ke form 6, tetapi pada masa yang sama 7/4 ni saya perlu lapor diri ke plkn.. so macam mana ye ? adakah saya perlu tangguhkan plkn ?

    4= contoh saya sekarang lepasan spm 2013.. tetapi saya nak pergi plkn dulu ... saya dapat kumpulan 2 , bulan 4 sampai bulan 6..kalau saya mahu mohon kemasukan stpm tahun depan boleh ? kiranya tahun depan umur saya 19 lah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam Nursyarina :)

      1= stpm sistem baru memang tiada percubaan yang official, terus exam sebenar, tetapi kebanykan dan majoriti sekolah di malaysia buat percubaan untuk belajar, biasanya soalan percubaan mengikut negeri, bukan soalan dari mpm, jadi setiap negeri dgn bantuan guru2 cemerlang akan mengubal soalan untuk exam percubaan.

      2=saya dapat f6 melalui surat yang dihantar ke rumah saya.

      3=tak silap saya, boleh tanggunhkan plkn, kalau tak nak tangguh, boleh daftar f6 dulu, nak beritahu pihak sekolah yang awak nak pergi plkn.

      4=soalan ni saya tak pasti jawapannya, tetapi, jika tak silap saya, awak boleh daftar f6 untuk tahun seterusnya, tetapi awak akan duduk di kelas calon penggal 1, maksudnya calon SPM 2014, sebab sekarang stpm sistem modular, so awak kena ikut flow, tak boleh langkah, tak mcm dulu, jadi awak akan duduk sekals dengan budak2 umur 18, sebab awak baru nak mula, tapi saya tak pasti betul atau tidak, cuba berhubung dengan pihak mpm atau sekolah yang awak ditawarkan f6 nanti :)

      Padam
  86. Kalau daftar dulu untuk f6 lepas tu pergi plkn.. lepas tu masa nak ke f6 tu tahun depan lah ? bukan kah dibuka setiap bulan 5 kan ? lamanya nak tunggu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak cakap awak dapat plkn kumpulan 2, bulan 4-6, masuk f6 untuk penggal 1 memang bulan 6, jadi sempatlah saya rasa.

      Awak kena faham, f6 sekarang tak mcm dulu, bukan awak boleh sesuka hati nak skip lepas tu masuk tahun depan, sistem sekarang mcm semester, awak akan ada 3 peperiksaan penting, jadi kalau masuk tahun seterusnya, takkan awak tak amil exam masa penggal 1..

      Saya pun tak pasti, boleh bertanyakan kepada orang yang lebih arif seperti pihak MPM atau pihak sekolah :)

      Padam
  87. Salam abang blogger. Saya pelajar lepasan SPM 2013 aliran sains tulen sepenuhnya. Math saya dapat D je :( Saya memang tak minat sains dan matematik. Tapi saya dapat A untuk BM dah A- untu BI & sejarah. Soalan saya, sekiranya saya dapat melanjutkan pengajian ke ting 6 subjek apakah yang perlu saya ambil? Boleh tak kalau saya sambung ting 6 di sekolah swasta dgn subjek yang abang cadangkan? Terima kasih :)

    BalasPadam