Spice of My Life

Followers !

Halaman

12/11/2012

SEGMEN : 1000 Kasih Bertaut 2013 !





Assalamualaikum ,

Tengah-tengah blogwalking dan mengomen post , terbaca pula satu contest di dalam ruangan komen tu , nampak menarik and terasa jari jemari nak join je contest tu , yang ni contest kedua kimi join , admin contest ni ialah Cik Montela !

Berminat ? Nak join juga ? ------> KLIK SINI <-------




Soalan yang diajukan : Nyatakan apa erti KASIH SAYANG dari sudut pandangan uols !


Bismilahhirahmanirahim , 

Dari sudut pandangan kimi ye , kasih sayang boleh ditakrifkan sebagai satu perasaan yang sukar diungkapkan , satu perasaan yang kita sendiri tak tahu bila ia datang , satu perasaan yang hanya kita sahaja yang tahu bagaimana perasaan kita , 

Sebagai contohnya , perasaan sayang kita kepada mak kita , kalau mak kita sakit , pastinya kita tolong suapkan mak makan ubat , tolong mak suap bubur dan lain-lain , ada yang lagi best , tidur dengan mak sebab nak teman mak masa demam , tapi kenapa kena buat semua tu ? perlu ke ? penting ke? itulah yang dinamakan kasih sayang , perlu diingat kasih ibu membawa ke syurga , kasih ayah sepanjang hayat ! :)

Jika dilihat dari dimensi yang lain , perasaan sayang kepada kawan-kawan kita , jikalau kawan kita nak hisap rokok , ponteng sekolah , melawan cikgu , pasti kita tegur atau marah dia sebelum dia buat perkara yang tak baik itu , pasti kita nasihat kan dia , bagitahu mak ayah dia pasal kelakuan dia , tetapi kenapa kita kena buat semua tu ? biar la mak ayah dia marah dia , pukul dia , tetapi itulah yang dinamakan kasih sayang :)

Disamping itu , apabila kita melihat haiwan , pastinya kita cakap "ala, comelnya kucing tu" , lepas tu kalau kita nampak kucing tu meow meow cari mak dia mesti kita cakap "kesiannya" , lepas tu mesti kita rasa nak bagi kucing tu makan , rasa nak peluk dia , main dengan bulu dia , macam2 la , itu semua kasih sayang kita terhadap bintang , betapa ajaibnya kasih sayang itu .

Konklusinya , pada pendapat kasih sayang itu wujud dalam setiap diri manusia yang hidup di muka bumi ini , dan kasih sayang itu tidak hanya kepada manusia tetapi juga kepada binatang atau segala makhluk Allah di muka bumi ini , sekian :)


Terpanjang pula "pendapat" saya , macam karangan pun ada , hehe , credit to Cik Montela !



8 ulasan:

  1. Hye hye awak. Terima kasih. Segmen kedua awak dan peserta kedua jugak :)

    Yes, saya setuju dengan pendapat awak. Kasih sayang tidak dapat dinilai dengan mata wang kan wk.

    Keep in touch Oke :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. welcome , hehe , segmen ke-2 dan peserta ke-2 , maybe ada luck , insyaallah :)

      Yup , saya pun setuju !

      :)

      Padam
  2. wah , kupasan yang menarik , hehehe , CP dari segmen yang sama :)

    http://dariilhamkehati.blogspot.com/2012/11/segmen-1000-kasih-bertaut-2013.html

    BalasPadam
  3. dr segmen yg sama...
    n da follow sini...
    http://bearcomel.blogspot.com/2012/11/segmen-my-memories-takkan-ku-lupa-by.html

    jom join segemn chek at
    http://bearcomel.blogspot.com/2012/11/segmen-my-memories-takkan-ku-lupa-by.html

    BalasPadam