Spice of My Life

Followers !

Halaman

Isnin, 30 Oktober 2017

Tomyam campur


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tekak harini rasa nak makan makanan yang berkuah, jadi KK terpanggil nak buat tomyam pada hari ni, ayuh kita masàk

Ahad, 29 Oktober 2017

Ada orang datang


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK ni dah masuk sebulan tak balik Kuantan, banyak sebabnya, jadi banyak jugalah kawan mesej suruh balik juga

Sambal tempe ikan bilis


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini bangun awal pula, punyalah awal sampai pergi kerja pun awal, siap masak semua dah, bagus kan, pekerja contoh!

Cucur kunyit


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Petang-petang macam ni sedap masak cucur bilis, makan pula panas-panas kan, cicah dengan cili sos, terbaik!

Paru goreng berlada


Assalamualakum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK tak masak ayam, tak masak ikan tak masak daging, tak masak tempe, tapi KK masak paru lembu, satu menu baru yang KK cuba masak, ini pertama kali

Jumaat, 27 Oktober 2017

"Nasi Minyak" lagi...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK dapat lagi jemputan untuk makan nasi minyak, ya Allah itu bermakna lagi seorang kawan KK akan berkahwin

Cucur bilis daun sup


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK ni kalau tak ada selera, tengah-tengah demam ni, suka buat cucur bilis macam ni, makan panas-panas dengan sos cili

Aiskrim 6 liter


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Sekarang ni tular pula aiskrim dalam bekas besar, satu bekas besar 6 liter pula tu,dalam satu tong putih, dan KK pun termakan hasutan untuk beli sebekas, haha

Selasa, 24 Oktober 2017

Nasi + Ikan + Budu


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK sebagai wakil orang pantai timur ni, memang tak boleh lari dengan budu, haha, tapi tak semua orang makan budu walaupun orang pantai timur sendiri

Cendawan goreng


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Petang-petang ni kena makan kudap-kudap yang rangup, nak cari pisang goreng susah kat sini kedai jauh, jadi kita carilah apa yang ada kat dapur kita

Isnin, 23 Oktober 2017

Sardin telur itik dan tumis bilis ubi kentang


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK masak dua lauk, rajin sikit nak masak, kalau tak malas dah, jadi semangat sikit nak menulis ni, hehe

Sesi membasuh...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Malam-malam ni ayuh mendobi membasuh pakaian yang kotor dan bau kepam, hahaha, buat apa simpan kan, biarkan pun bukan jadi wangi pun, makin jadi pekasam

Menari bersama donat !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kita mendonat lagi harini, haha, stok dah nak habis, jadi kita kena tambah stok, senang nanti kalau kebulur tak mati kelaparan, hahahaha

Ahad, 22 Oktober 2017

Bakso


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Malam semalam KK keluar untuk cari makanan, kita masak sikit, jadi petang lauk dah habis, malam terus keluar cari makan untuk isi perut pula, berkeroncong dah

Selasa, 17 Oktober 2017

Pisang Keju


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Pisang keju ni antara makanan viral seantero kini, kat mana-mana pun celah belantara pasti jumpa, tapi KK tipu saja, dalam hutan tak ada jual pisang keju, hehe

Isnin, 16 Oktober 2017

Nasi goreng


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Disebabkan KK dah lama tinggal blog, jadi KK nak ulang siar kisah masakan KK, hari-hari masak, cuma kalau sibuk, tak sempat nak cerita di blog kesayangan ni

Ayam paprik tumis kentang


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK masak dua lauk yang biasa saja, ayam masak paprik dan goreng ubi kentang dengan bilis

Khamis, 12 Oktober 2017

KK dah 23 tahun !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera !

Alhamdulillah, bersyukur dengan segala limpahan kurnia rezeki dari Allah, KK sudah cukup 23 tahun semalam (12/10)

Renew lesen memandu !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini kan hari istimewa KK, jadi perkara utama yang perlu diselesaikan ialah perbaharui lesen yang telah tamat tempoh berkuatkuasa harini

Rabu, 11 Oktober 2017

Murtabak maggi


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Malam ni tekak tak berapa nak makan nasi sangat, biarpun lauk sup ayam, jadi kita melantak murtabak maggi pula

Selasa, 10 Oktober 2017

Single club hangout !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Nak campak balik kenangan bersama dua si gadis cantik ni, antara kawan KK yang masih beluk dipetik, yang lain dah kena sambar, jadi tak boleh kacau dah, hahaha

Sup Ayam


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK masak sup ayam, tekak ni terasa nak makan lauk bersup saja, jadi semalam beli bahan-bahan mentah

Sabtu, 7 Oktober 2017

Selamat pagi


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Bulan ni agak kesibukan sedikit, dah 8 haribulan baru nak singgah-singgah kat sini, haha, baru siap buat kerja ni

Sabtu, 30 September 2017

Si bulus


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kalau KK petang-petang kat rumah ni, mesti lepas anak-anak bulus ni, entahlah bapaknya siapa, tup tup dah beranak, haha

Walimatul urus Farhanis & Faliq


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alhamdulillah, kahwin lagi seorang kawan KK, baru saja balik dari majlis yang agak meriah, merelip relip baju pengantin tu

Jumaat, 29 September 2017

Siap bungkus hadiah !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Baru siap bungkus hadiah ni, almaklumlah esok nak bawa ke majlis kawan KK, alhamdulillah, dah selamat nikah lepas maghrib tadi, semuanya lancar

Drive-thru !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Sebelum balik ke Kuantan tadi, singgah beli burger kejap di McD, lapar pula perut ni, makan pagi saja, petang tak makan sebab sibuk mengemas, banyak barang

Khamis, 28 September 2017

Salam Jumaat !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Selamat berhari Jumaat semua, esok dah hujung minggu, bercuti lah ye siapa yang kerja kerajaan tu, KK saja mereput tak cuti, tapi esok KK cuti sehari sebabnya...

Bubur jagung


Assalamulaikum dan Selamat Sejahtera,

Sebenarnya dah buat semalam, lupa nak ambil gambar, jadi harini baru nak bercerita pasal bubur jagung ni

Rabu, 27 September 2017

Ayam masak kicap


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Lama dah KK tak masak ayam masak kicap ni, rindu pula, teringat-ingat malam semalam, haha, lagipun bahan-bahan dah beli, tunggu nak masak saja

Jemputan lagi...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tak putus-putus KK dapat jemputan kahwin, bukan KK ye, kawan-kawan yang kahwin, hahaha, kita kenyang dengan nasi minyak orang, yang kita entahlah, hehe

Selasa, 26 September 2017

Baju baru untuk "dia"


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kalau bab menjahit ni bolehlah sikit-sikit, jahit tangan atau mesin pernahlah cuba, kalau koyak sikit-sikit tu boleh jahit sendiri, kata serba boleh hantaran pula 30k !

Western tummy !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK ni kalau ikutkan tekak Melayu, tapi perut tu kadang-kadang tak sedar diri, perut mat salleh juga, jadi kena penuhkan dengan makanan mat salleh, hahaha

Melepak di Kimstone !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tak ingat pula bila kisahnya ni  rasanya 2 minggu lepas, masa KK balik untuk kemas rumah, nak juga bercerita untuk kenangan akan datang, barulah bermakna

Makan


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kelmarin tak masak, jadi untuk malam pergilah melantak kat luar, bukan selalu perhabiskan duit, hehe, tak perlu fikir banyak, kita makan saja

Usrah bersama Beng's !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Sesi berusrah bersama teman-teman pasti takkan dilepaskan walau sekelumit perasaan malas sekalipun, bukan senang nak jumpa geng-geng YB ni, hahaha

Sup Ayam


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK masak sup ayam, tekak ni rasa nak makan lauk berkuah, nak buat tomyam baru saja makan kelmarin, jadi kita buat sup ayam, letak kentang banyak-banyak

Isnin, 25 September 2017

Walimatul urus Mimi & Zaidi


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alkisah berjalan jauh ni bukan selalu, ada peluang mesti KK pasti akan ikut, haha, KK ni suka juga berjalan cuci mata makan angin dan lari dari "sarang"

Ahad, 24 September 2017

Walimatul urus Amalina & Khairil


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Baru-baru ni KK ada ke majlis kenduri kawan sekolah KK, yang ni dekat saja, dari rumah dalam 15 minit sahaja, tak lama

Jumaat, 22 September 2017

Sepetang di Beserah !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Dapat pekena air batu campur dengan keropok lekor petang-petang ni memang sedap lagi-lagi kalau kena dengan air lada

Rabu, 20 September 2017

Melantak di Chilli Steamboat & BBQ Grill


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alkisah semalam KK ada pergi melantak steamboat, pergi dengan kawan kerja, apa lagi, simpan perut dari petang tau, punyalah tak nak bagi rugi, haha

Aiskrim tembikai


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Aiskrim tembikai ni baru saja tular di televisyen, budak-budak pantang tengok benda manis ni, mesti mengamuk suruh mak ayah belikan, haha

Selasa, 19 September 2017

Photobook dah sampai !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Akhirnya, penantian itu satu penyeksaan kan, haha, KK ni jenis tak boleh tunggu lama, jenis tak sabar, tapi nak tunggu photobook ni memang kena sabar

Kuih Jem


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Siapa pernah makan kuih ni? atau pernah tengok kat mana-mana? kalau orang-orang tua sukalah makan kuih ni, hahaha

Pisang goreng


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Untuk petang ni KK buat pisang goreng, sebab beli sesikat, jadi banyak lebih, KK potong siap-siap, letak dalam peti

Makan besar !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Semalam punyalah makan besar, tapi tak adalah besar mana, makanan tu banyak macam orang tak makan sehari, hehe

Isnin, 18 September 2017

Apam balik


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Minggu lepas KK ada cuba satu resipi tular di FB, iaitu apam balik, tengok tengok bahan semua dah ada di dapur, apa lagi ayuh kita godek-godek dapur, hehe

Ahad, 17 September 2017

Roti canai


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini kita makan roti canai pula, sekali sekala tukar angin pula, asyik-asyik makan nasi bosan juga kan, jadi kita makan roti

Popia ayam


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Petang-petang ni datang kebulur juga, tapi jangan dirisau, kita pasti ada makan, kalau duduk dengan KK tak ada istilah berlapar ye, insyAllah pasti ada makanan

Sabtu, 16 September 2017

Ayam kunyit + Sayur campur


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK masak biasa-biasa saja, tapi macam tu lah, hari-hari pun biasa, tak adanya yang luar biasa, haha, bukan masak nasi beriyani gam pun, hahaha